Ennen ostettiin - nyt myydään

Mediatilan määrä on kasvanut exponentiaalisesti viimeisten alle kymmenen vuoden aikana. Siinä missä vielä 1990-luvulla kauppiaat ja liikkeenomistajat soittelivat paikallisiin lehtiin ja jopa paikallisradioihin mediatilan toivossa eli tilanne siis sellainen, että medimyynti oli enemmänkin tilaustenkäsittelyä kuin oikeata myyntiä.

Mikä muuttui?

2000-luku on tuonut tullessaan mobiilin ja internetin vallankumouksen markkinointikanaviin. Nyt yksinkertaisesti on enemmän kanavia, jotka jakavat periaatteessa samaa materiaalia, kuin mikä oli 1990-luvulla jaossa printtimedian kautta. Suomessa paikallisradiot ja- televisiot eivät nousseet paria harvaa sattumaa lukuunottamatta kunnon mainosmedioiksi johtuen Suomen pienestä asukasmäärästä mutta Nokian nousu (ja lasku) ja internetin todellinen tuleminen ovat tuoneet mukanaa kymmeniä uusia vaihtoehtoja mediavalinnoille + kaupallisen tv-toiminnan raju kehitys Suomessa viimeisten 10 vuoden aikana - tämä kaikki on saanut aikaan tilanteen missä media joutuu entistä enemmän myymään itseään - eli entisestä tilauksen käsittelijästä on tullut myyjä, mikä onkin johtanut yllättävänkin monessa tilanteessa siihen, että isot lehtitalot ovat joutuneet mukauttamaan toimintojaan koska nämä vanhat "myynti"-henkilöt, eivät oikeasti ole myyjiä, eivätkä siten olleet valmiina henkisesti eivätkä koulutuksellisesti tapahtuvaa muutokseen.

Ongelma!

Tästä muutoksesta luonnollisesti syntyy ongelmia, jotka johtuvat muutoksen nopeasta aikataulusta - yksikään perustason oppilaitos ei pystynyt muokkaamaan omaa opetusmetodiaan tai materiaaliaan vastaamaan muuttunutta tilannetta, mikä on johtanut siihen, että jollei yrittäjä itse ole todella aktiivinen omissa media-analyyseissään, valitsee hän todennäköisesti vääriä medioita omaa tarkoitustaan ajatellen.

Tilaajasta ostajaksi

Ennen liikkeenomistaja oli tilaaja, eli hän tilasi mediatilan ja toimitti materiaalin ja hinta oli se mitä se oli. Nykyään liikkeenomistajan pitäisi löytää jostain (jo entisestään tiukasta aikataulustaan) aikaa analysoida omalla toimialueellaan ja -toimialallaan olevat mediat, jotta hän oikeasti voisi toimia ostajana. Ostajan vaatimukset ovat erilaiset kuin "tilaajan"...

Kommentit

Suositut tekstit