Linkkien merkityksestä oman kotisivusi Google-haettavuudelle

Kotisivun rakenne, tekstin sisältö ja kuvien nimeämiset ovat Google-optimointia perustasolla. Sitä ennen tottakai tulee tarkentaa, mitä yritys tekee ja selvittää ja analysoida, miten muut markkinoilla toimijat kertovat samasta asiasta. Kun oma kotisivu on laitettu rakenteensa ja sisällön kannalta kuntoon, vaikeutuvatkin työt siitä eteenpäin – nimittäin seuraavaksi olisi saatava oma sivu muualle.
Internet on miljoonien sivustojen linkkiverkosto, missä kaikki ovat tavalla tai toisella toisiinsa verkostuneita ja mitä paremmin oma sivustosi on verkostunut muiden sivustojen kanssa, sitä enemmän hakukoneet kuten Google tykkäävät sivustostasi, näin on ollut jo vuosia. Googlen Larry Page kehitti jo 90-luvulla ns PageRank mittarin, mitä hakukoneet tavalla tai toisella hyödyntävät.

SEO - optimointi

Monet suomalaisetkin Google SEO-optimointi (SEO-Search engine optimization) yritykset kertovat omissa raporteissaan asiakkaille, että näiden tulisi saada lisää paluulinkkejä eli backlinks. parhaat paluulinkit ovat luonnollisesti orgaanisia artikkeleita ja tekstejä, joissa kerrotaan yrityksestäsi ja linkitetään tietoja sivustoltasi – mutta näitä on todella vaikea saada. Mutta onneksi kaikki lasketaan, myös Facebook keskusteluiden linkit – joten sosiaalista mediaa ei kannata väheksyä minkään kanavan osalta.
Paluulinkki on sitä parempi, mitä paremmalta sivustolta se tulee – ja kuinka hyvin yrityksesi toiminta on linjassa linkittäjän omaan sivustoon tai artikkelin sisältöön – kaikki huomioidaan. Logiikalla ja järjellä pääsee jo pitkälle ja omien linkkiverkostojen kehitys kannattaa aloittaa omista asiakkaista ja kumppaneista, josko heillä olisi kotisivuja, jotka voisivat linkata sivustollesi, vaikka vain listauksen muodossa.
Älä kuitenkaan tilaa mistään linkkifarmilta 20 000 linkkiä muutamalla kympillä – nämä saavat aikaan, että Google näkyvyytesi huononee, koska Google rankaisee sinua tästä toiminnasta. Parhaimmillaankin oman linkkiverkoston rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, aivan kuin mikä tahansa yrityksen brändäykseen liittyvä kokonaisuus.

Mitä pitäisi tehdä?

Ensinnäkin pidä omat kotisivusi ajantasalla ja sisällöltään myös kunnossa ja ajantasalla olevana ja kiinnostavina omia asiakkaitasi ajatellen – lisää myös kotisivuillesi kävijöille mahdollisuuksia jakaa sisältöäsi eteenpäin, lähettää siitä tietoa ystäville – näin saat näkyvyyttä sosiaaliseen mediaan.

Käytä omia sosiaalisen median kanavia luodaksesi liikennettä kotisivuillesi, jotta ne saavat lisänäkyvyyttä. Sosiaalinen media on todella hyvä asia, mutta et pärjää pelkällä Facebook tai Instagram tilillä pitkälle.

Käytä omassa sisällössäsi materiaalia, josta voi linkittää muille hyville ja asiallisille sivuille. Tämä ”link to experts” on myös yksi osa oman sivustosi arvon nostamista. Tämäkin artikkeli sisältää pari tällaista linkitystä.
Kirjoita ja lähetä tiedotteita ja PR materiaaleja aivan kuten ennenkin, mutta tee ne nyt digitaalisessa muodossa. Varmasti sinun omalla alallasi on palveluita, jonne saat tiedotteesi jakeluun. Kokeile vaikka ePressi-palvelua. Jos et itse osaa tai ehdi kirjoittaa tiedotettasi, voit aina ottaa yhteyden meihin Kettu Markkinoinnissa.

Tee videoita, podcasteja ja muuta jaettavaa sisältöä, nämä kaikki vaikuttavat mahdollisuuksiin, että sivustosi saa lisää liikennettä ja firmasi ja sivustosi mainitaan useammassa lähteessä ja jopa linkitaan takaisin sinun suuntaasi.

Ennen kaikkea ole kärsivällinen – mikään ei tapahdu yhdessä hujauksessa.

Kirjoittaja on ollut mukana internetin maailmassa 90-luvulta lähtien:

Kari Oksanen
ER-tuki
Kettu Markkinointi
Ykkös-Lohja

Kommentit

Suositut tekstit