Lehtimainontako muka kuollutta?

Mainonnalla on monia tehokeinoja, joiden avulla se saa aikaan tietoisuutta ja sitä kautta toimintaa. Jokaisen yrityksen on panostettava omien resurssiensa mukaan viestntään asiakkaidensa kanssa. Kaikilla ei ole mijoonia käytössään, mutta jokaisella on mahdollista panostaa johonkin mainonnanm uotoon. Lehtimainonta on edelleen suosituin mainonnan muoto, vaikka monia kilpailevia mainonnan muotoja on vuosikymmenten kuluessa keksitty. Se on ajakohtaista, se voi olla näyttävää, sillä on melkeinpä rajattomat mahdollisuudet tuoda visuaalisesti markkinoitava tuote asiakkaiden tietoisuuteen.





Lehtimainonta tavoittaa massoja ja siihen pitää suhtautua kampanjamaisesti - yksittäinen mainos voi tuottaa satunnaisosumia mutta jatkuva mainostaminen luo asiakaskunnan. Yhdistämällä lehtimainontaan toimivan nettiolemuksen sisältäen vähintään kotisivut ja resurssien salliessa myös facebookissa mukana olemisen sekä bloggaamisen, ollaan jo todella hyvin asiakasrajapinnassa kiinni.

Näin Lohjalla en voi kuin ihmetellä yrittäjää joka ajattelee yhdellä mainoksella reilun 13000 taloutta saavuttavan lehden etusivulla tuovan hänelle enemmän asiakkaita kuin sama mainos yli 32000 taloutta saavuttavassa lehdessä, varsinkin jos tutkitusti mainosten lukuarvo on molemmissa lehdissä samaa 35% luokkaa? Hinnasto ei voi olla kyse, koska useimmiten hinta ero saattaa olla kympin tai kaksi...... enemmänkin tuntuu siltä, ettei yrittäjällä ole minkäänlaista käsitystä mitä mainonnalla on tarkoitus aikaa saada ja mikä on lehtimainonnan "toiminnan" perusajatus...

Toinen monelle yrittäjälle vieras ajatus on kumppanuusmarkkinointi, johon olen matkoillani törmännyt muualla maailmassa paljonkin jo 90-luvulla ja sitä on takuu varmasti tehty jo kauan aikaa - se toimisi myös paikallisesti, jos yritykset vaan haluaisivat oikeasti tehdä paikallista yhteistyötä - kumppanuusmarkkinointi toimii niin pienten yritysten, yksittäisten yrittäjien välillä kuin myös isojen ja pienten yritysten välillä - pitää vain löytää se synergiaedut.

Ennenkaikkea yrittäjän pitää tehdä itselleen selvä markkinointisuunnitelma edes vuodeksi eteenpäin sekä sille budjetti!

Näissä asioissa apuni on saatavilla - ja sitä olen jo antanut yli 20 vuotta.

t. Kari

Kommentit

  1. Guilty as charged :) Mutta tässä alkaa hahmottua jotain suunnitelmaan viittaavaa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.

Suositut tekstit