Tulevaisuuden liikkeet
Pieni ajatuksen poikanen, minkä toin julki maanantaisessa koulutuksessa: internet ja nettikaupat vievät rahat, mikä avuksi? Vastaus: kivijalkaliikkeiden tulee tarjota tuotteiden ohessa palvelua, mitä ei netistä saa.... onko siis tulevaisuus "avoimien" tavaratalojen, eli kokonaisuuksien, jotka koostuvat useammasta yrittäjästä/palvelusta samassa tilassa?
Muutama vuosi sitten puhuttiin, kuinka liikkeenharjoittajan pitää laittaa verkkokauppa pystyyn, ja siten saada uusia asiakkaita. Siihen maailmanaikaan ei ollut kovin montaa varteenotettavaa verkkokauppaa, vaan kaikki olivat enemmän tai vähemmän pieniä ja teknisesti heikkoja.
Toisin on nyt kun isot pelurit ovat huomanneet verkkoliiketoiminnan ja siellä tapahtuvan tuoteostosten olevan todellisuutta = on tullut todella toimivia kansainvälisiä verkkokauppoja, joiden tekninen alusta, logistiikka ja hinnoittelu ovat jotain sellaista, mihin pieni paikallinen yritys ei voi päästä - kannattaako sitten enää laittaa ollenkaan verkkokauppaa?
Verkkokaupassa niinkuin monessa muussakin liiketoiminnassa, pitäisi muistaa se yksi asia: kenelle halutaan myydä ja kenelle halutaan markkinoida - oma sanontani, että voi myydä kaikille, mutta markkinoida valikoiduille tulee muistaa tässäkin tapauksessa. Yksityinen pieni yritys ei voi kilpailla tasapainoisesti isoja kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan - syyt asiakkaan ostamiseen pitää siis löytää muualta.
Verkkokaupassa ostamisen syy usein on itse tapahtuman helppous teknisesti ja maksamisen suhteen + hinnan tulee olla kohdallaan. Joissakin tapauksissa voi taas olla niin, ettei tuotetta saa kuin siltä yhdeltä toimittajalta, joten silloin verkkokauppa/kivijalkamyymälä toimivat myös...
Uusi ajatusmalli
Jotta paikallinen erikoisliike pystyisi kamppailemaan näitä monikansallisia toimijoita vastaan, tulisi tällaisen liikkeen pystyä tuottamaan sellaista palvelua, minkä vuoksi potentiaalinen ostaja käyttäisi kallista aikaansa ja tulisi henkilökohtaisesti paikalle.... verkkokauppaan hän ei tule, koska saa toimivamman ja halvemman siltä "isommalta."
Entä jos yhdistämme useamman erikoisliikkeen "yhdeksi" liikkeeksi ja yhdistämällä nopealla silmäyksellä toisiinsa sopimattomia palveluita yhteen luodaksemme uusia palvelukokonaisuuksia...... mitä esimerkiksi voitaisiin yhdistää parturi-kampaamoon.... mitä asiakas voisi samalla tehdä kun hän on hiustenleikkuussa.. ostaa vaikka ruokaostoksensa tabletilla samassa tilassa olevasta kaupasta ja hiustenleikkuun jälkeen ostoskassi odottaisi kassalla..... miksei?
Minä uskon, että tulevaisuus on näissä yhdistelmissä. Ilman näitä uusi yhdistelmiä verkkokauppa lisääntyy....
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.