Pienen yrityksen Facebook

Sosiaalisesta mediasta ja varsinkin Facebookista on tullut melkeinpä yhtä pakonomainen suomalaisillekin yrityksille, melkein kuin kotisivut. Tämän pakonomaisen tunteen ja toiminnan kautta todella monelle yritykselle on avattu Facebook sivuja tai ryhmiä ilman varsinaista suunnitelmaan - mihin tämä on johtanut? Toimimattomiin Facebook projekteihin.



Mikä on sosiaalinen media?

No sehän on sitä sosiaalista kanssakäymistä. Ja mikäli yrittäjällä ei ole mielenkiintoa eikä sitä sille sosiaaliselle toiminnalle varattua aikaa - EI PITÄISI lähteä soitellan sotaan eli Facebookiin tai johonkin muuhunkaan sosiaaliseen mediaan.
Sosiaalinen media on yritykselle yksi markkinointikanava kaikkien muiden joukossa. Se ei tee hullua hurskaammaksi vain mennä sinne ilman ajatusta, ilman tavoitteita, ilman ideoita. Jos oikeasti haluaa saavuttaa jotain sosiaalisen median kautta, jotain positiivista yrityksen toiminnan kannalta, kannattaisi miettiä se kokonaismarkkinointikin kuntoon.

ÄLÄ MENE JOS ET OSAA

Asia on vähän sama kuin minä lähtisin tästä nyt uimaan lahden yli Tallinnaan - hukkuisin. Jos yrittäjällä ei ole oikeasti käsitystä, mitä sosiaalinen media oikeasti on ja miten sitä voisi käyttää oman yritystoiminnan tueksi, kysy joltain. Yksi vastaaja voisin olla minä. En minäkään suoraan mitään sano, muuta keskustellaan ja katsotaan olisiko siitä teille oikeasti jotain hyötyä ja kuka teille sen kaiken tekisi - ei se teknisesti vaikeata ole, mutta pitää ymmärtää mitä siitä halutaan ja miten se kaikki kenties sitä yritystäkin sitten lopulta auttaisi.



Facebook ja Suomi

Tilastokeskuksen 2012 tekemän selvityksen mukaan noin puolella suomalaisista on käyttäjätili jossakin netin yhteisöpalvelussa. 16-24 -vuotiaiden osuus on suurin - heistä noin yhdeksällä kymmenestä on sosiaalisen median käyttäjätili.

Eli kannattaako firman lähteä nuoria kalastelamaan? Ei ehkä mutta....

Mitä vanhempaan ikäryhmään siirrytään, sitä vähemmän kustakin ikäluokasta Facebookissa on ihmisiä. Mutta - suhteellisesti suurin kasvu Facebookin käytössä on tapahtunut 40-64-vuotiaissa. 64-vuotiaiden kohdalla käyttäjämäärä on kasvanut jopa 40 prosenttia 1,5 vuodessa.

- - -
Eli sosiaalinen media on oikeasti miettimisen arvoinen markkinointikanava - käytätkö sinä sitä oikein ja saatko siitä hyötyä?


Kommentit

Suositut tekstit