Media-ja viestintäsuunnittelusta

Olen jo useamman vuoden ajan puhunut niin yrittäjille kuin opiskelijoille suunnittelusta ja sen tärkeydestä - samoin kuin jatkuvasta opiskelusta. Itse valmistuin ensimmäiseen varsinaiseen ammattiin silloin 1990-luvun puolivälissä saadessani YO-ulkomaankaupan merkonomin paperit ja sittemmin 2000-luvull IT-koulutuksia ja lopulta vielä Tuotekehittäjän ammattitutkinto, mutta näiden välissä ja näiden lisäksi on ollut oma valintani lukea paljon alan kirjallisuutta - tänäänkin saapui kaksi uutta kirjaa ja yhden juuri lopetin (Irrational Predictably)

Miksi suunnitella

Etukäteisuunnittelu helpottaa sekä aikataulutuksissa, budjetoinneissa sekä seurannassa. Ilman suunnittelua on vaikea nähdä analyyttisesti, miten oikeasti onkaan mennyt. Tämän päiväisen blogikirjoituksen aiheen tökkäsi minuun eräs uusi juuri alkanut liiketoiminta omalla toimialueellani, josta näkyy läpi kiireellisyys, hätäily ja suunnittelemattomuus. Tai jos sitä on suunniteltu niin jotain on pahasti mennyt pieleen. Kun suunnittelee projektinsa kunnolla, todennäköisesti vähentää unohtuvien asioiden määrää.

Viestinnästä

Ei mitään uutta Länsirintamalta ja huonotkin uutiset ovat parempia kuin ei mitään, ovat vanhoja sanontoja, jotka vain kuvaavat huonoa viestintää. Tässäkin tapauksessa suutarin lapselle on huonot kengät, koska oma viestintäni laahaa monesti jäljessä koska teen sitä muille - seli, seli. Viime aikoina ja oikeastaan aina mediassa näkee esimerkkejä sekä hyvästä että huonosta viestinnästä, ja niiden suurin ero tulee suunnittelun myötä.

Netti ja läpinäkyvyys

Nykyään kun ihmisillä on mobiilistikin pääsy tietoon huomattavasti paremmin ja laajemmin kuin koskaan aiemmin, pitäisi markkinoijien suunnitella viestintänsä entistä paremmin ja miettiä myös oikeasti sen markkinoinnin (kohdentaminen, tavoitteet, sisältö) suhdetta oikeaan myyntiin (eurot) ja yrityksen tulevaisuuteen. Läpinäkyvyys on yksi niistä asioista = varsinkin mediassa toimivan yrityksen tulee olla viestinnässään mahdollisimman yksiselitteinen ja selkeä. Jos viestintä antaa lukijalle/vastaanottajalle/tiedonhakijalle moniselitteistä tietoa, kukaa ei voi olla oikein varma, mistä on kyse ja se aiheuttaa epävarmuutta joka vain lisääntyy ajanmyötä jos tilanteeseen ei tartuta ajoissa.

Virheistä(kin) oppii

Itse olen ollut yrittäjänä nyt lähemmäs 1/4 vuosisataa ja tehnyt töitä aina markkinoinnin parissa tehden välillä valintoja, jotka kenties oli voinut jättää tekemättä. Olen kuitenkin tyytyväinen kaikkeen mitä olen kokenut ja odotan tulevia haasteita mielenkiinnolla.

K.

Kommentit

Suositut tekstit