Markkinointiosaamisesta ja uuden vastustamisesta

Tein yhteistyösopimuksen digitaalisen markkinoinnin ohjelmistovalmistajan kanssa viime vuonna ja aloitimme rauhallisen markkinoinnin tuotteeseen liittyen kesän jälkeen 2012. Pian saimme huomata, että suurelle yleisölle koko ajatus digitaalisesta markkinoinnista ja sähköisestä markkinoinnista on pitkälti eri asia kuin meille ammattilaisille ja näiden kuukausien jälkeen muutama asia on noussut esille:

  1. suomalainen yrittäjä ei halua kerätä tietoa asiakkaistaan
  2. suomalainen yrittäjä ei halua suunnitella toimintaansa etukäteen
  3. suomalainen yrittäjä haluaa tehdä kaiken kuten ennenkin
  4. suomalainen yrittäjä ei pyydä apua
Tottakai nuo ovat yleistyksiä eivätkä päde kaikkiin mutta massana käsiteltynä ja myyjieni puhelupäivityksiä katsellessa tuolta se käytännössä tuntuu.

Ole aktiivinen


Vaikka moni meistä mielellään kuulisi ja lukisi meitä kiinnostavista jutuista, tapahtumista ja uutuuksista - emme saa kaipaamaamme informaatiota, koska yritykset ja yrittäjät eivät osaa arvostaa asiakasta niin paljon, että kysyisivät näiltä mitä asiakas halua ja ottaisi sitä tietoa järjestelmällisesti talteen ja sitten vielä käyttäisi sitä tietoa tarjoten asiakkaille juuri sitä mitä he haluavat.
Tottakai tälläinen toiminta alkuvaiheessa on aikaa vievää ja turhauttavaa mutta sananlaskunkin mukaisesti lopussa kiitos seisoo, kunhan vain jaksaa tehdä aktiivisesti töitä. Tästä juuri on kyse - aktiivisuudesta asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kohtaan. Meillä on niin monta kommunikaatiokanavaa käytettävissä, että jokainen yritys ja yrittäjä voi rakentaa itselleen toimivan markkinointikanavamixin, mutta se pitää tehdä - se ei synny itsestään eikä ilman suunnitelmallisuutta.

Suunnittele ihmeessä tulevaisuutesi varalle - aivan kuten isotkin sitä tekevät - eivät ne tee sitä vain rahaa kuluttaakseen vaan menestyäkseen.

K.

Kommentit

Suositut tekstit