Digitaalinen markkinointi - osa 1: sähköposti
Sähköposti on toimiva markkinointikanava. Miksi? Koska se on saatavilla paikasta ja ajasta riippumatta ja sen kautta voi lähettää massamarkinointia nopeasti ja kustannustehokkaasti. No, miksi se ei aina toimi?
Markkinoinnissa yksi tärkein elementti sisällön lisäksi on kohdistaminen. Mitä isommalle massalle "kohdistat" viestisi, sitä yleisempi tai huonommmin osuva siitä tulee mutta mitä tarkemmin kohdistat viestisi tietylle ryhmälle, sitä tarkemmin osuvan ja ehkä myös mielenkiintoisemman ja tuottavamman siitä saat.
Hyvää asiakasrekisteriä ei voi ostaa, hyvää asiakasrekisteriä ei saa päivässä ja hyvä asiakasrekisteri ei ole koskaan valmis!
Tällaisiin kysymyksiin ei ole oikeita vastauksia vaan se riippuu täysin yrityksesi toiminnasta, asiakasprofiileistasi....
Se mitä kannattaa pitä mielessä on se, että ihmiset tykkäävät lukea mielenkiintoisia asioita ja jos lähetät heille vain tarjouksia... mielenkiinto hiipuu. Mielenkiintoa pitää ylläpitää mielenkiintoisilla jutuilla omasta alasta: vinkkejä, uutisia, tuotekuvauksia.... ei siis vain rahallisia tarjouksia vaikka nekin voivat olla mukana....
Ajatus että sähköpostimarkkinointi ei toimi koska jokaiselle meistä tulee sitä paljon, ja paljon siitä on roskapostia, spämmiä... tosiasia on että jokaista meistä pommitetaan markkinointiviesteillä koko ajan ja jokapaikassa - sähköposti on vain yksi niistä kanavista ja mikäli sisältösi on kohdallaan ja kohderyhmäsi oikein rajattu ja koottu, voit olla varma että digitaalinen, sähköpostimarkkinointi toimii myös sinulle - oli alasi mikä tahansa!!
K/ www.ertuki.fi / www.inwise-fi.com
Markkinoinnissa yksi tärkein elementti sisällön lisäksi on kohdistaminen. Mitä isommalle massalle "kohdistat" viestisi, sitä yleisempi tai huonommmin osuva siitä tulee mutta mitä tarkemmin kohdistat viestisi tietylle ryhmälle, sitä tarkemmin osuvan ja ehkä myös mielenkiintoisemman ja tuottavamman siitä saat.
Sisältö - kohdistaminen - tuotto
Monet potentiaalisista asiakkaistani sähköisen markkinoinnin alueella haluavat nopeasti tuloksia. He unohtavat tuon kahden asian yhteyden: sisältö ja kohdistaminen. Vaikka sisältö olisi kohdallaan mutta viestiä ei saa kohdistettua oikealle kohderyhmälle, ei se koskaan toimi optimaalisesti ja optimaalista kohderyhmää ei synnytetä ilman aikaa ja "tuskaa". Yrityksen joka haluaa tehdä digitaalista markkinointia tulee käyttää jo olemassa olevia myynnin ja asiakaspalvelun keinoja hyvä asiakasrekisterin aikaansaamiseksi. Hyvä asiakasrekisteri on toimivan ja kohdistetun markkinoinnin tärkein yksittäinen osatekijä.Hyvää asiakasrekisteriä ei voi ostaa, hyvää asiakasrekisteriä ei saa päivässä ja hyvä asiakasrekisteri ei ole koskaan valmis!
Sisältö
Jos asiakasrekisteri on se ykkönen niin sisältö tulee sitten seuraavana. Muistan viime syksynä pitäessäni sosiaalisen median koulutuksia yrittäjille vastanneeni monen monta kertaa kysymykseen: kuinka monta viestiä minun tulee lähettää facebookissa viikossa, ja kuinka monta sähköpostiviestiä voin lähettää asiakkailleni kuukaudessa?Tällaisiin kysymyksiin ei ole oikeita vastauksia vaan se riippuu täysin yrityksesi toiminnasta, asiakasprofiileistasi....
Se mitä kannattaa pitä mielessä on se, että ihmiset tykkäävät lukea mielenkiintoisia asioita ja jos lähetät heille vain tarjouksia... mielenkiinto hiipuu. Mielenkiintoa pitää ylläpitää mielenkiintoisilla jutuilla omasta alasta: vinkkejä, uutisia, tuotekuvauksia.... ei siis vain rahallisia tarjouksia vaikka nekin voivat olla mukana....
Sähköpostimarkinointi
Ajatus että sähköpostimarkkinointi ei toimi koska jokaiselle meistä tulee sitä paljon, ja paljon siitä on roskapostia, spämmiä... tosiasia on että jokaista meistä pommitetaan markkinointiviesteillä koko ajan ja jokapaikassa - sähköposti on vain yksi niistä kanavista ja mikäli sisältösi on kohdallaan ja kohderyhmäsi oikein rajattu ja koottu, voit olla varma että digitaalinen, sähköpostimarkkinointi toimii myös sinulle - oli alasi mikä tahansa!!
K/ www.ertuki.fi / www.inwise-fi.com
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.