Kotisivukoneet ja vastaavat

Siitä on jo aikas kauan aikaa kun erilaiset kotisivukoneet tulivat markkinoille mutta tällä hetkellä Suomessa on kaksi voimakkaasti itseään ja omaa palveluaan markkinoivaa toimittajaa eli Fonectan kotisivut ja ideakoneen Kotisivukone. Molemmat palvelut pohjautuvat ajatteluun, jossa yrittäjä syöttää järjestelmään perustiedot yrityksestään, valitsee hyvän näköisen graafisen pohjan, lisää pari kuvaa ja vähän tekstiä ja kotisivut ovat teknisesta valmiit ja samantien toiminnassa.

Nopeata? Kyllä.
Toimivaa? Kyllä.

Olemassa vaan onko löydettävissä?

Liiketaloudellisesti toimivaa? Kyllä Fonectalle ja Kotisivukoneelle mutta ei välttämättä yrittäjälle. Se että yrittäjä itse tekee omat kotisivunsa valmiille pohjalle toteuttaa kyllä hyvän näköiset sivut, mutta se ei vielä välttämättä tarkoita sitä että niitä löydetään Googlen kautta - ja löytäminen on se avain kysymys, ei olemassaolo.

Olen nyt testannut muutaman noilla valmiilla pohjilla tehdyn sivuston ja ne ovat graafisesti ja toiminnallisesti olleet ihan kelvollisia sivustoja, jopa hienoja mutta niiden ongelma on se, että mikäli potentiaalinen asiakas ei tiedä yrityksen nimeä, ei hän hakumoottorin esim. Googlen avulla löydä sivustolle.



Missä mennään vikaan?

Tosiasiassa harvalla yrittäjällä on mitään tietoa siitä, miten loogisesti netissä asiat löytyvät ja miten niitä etsitään? Kyllähän nämä toimittajat tarjoavat yrittäjille oppaat aiheeseen eli pienellä vaivalla yrittäjä voi itse lukea ja opetella parantamaan yrityksensä nettinäkyvyyttä ja jotkut niin tekevätkin mutta useimmat ottavat nämä n 40€/kk maksavat paketit juuri sen HALVAN hinnan vuoksi, ja ettei tarvitse ajatella liikaa.




Jos ei ajattele- ei saa tulosta

Niin se vain on. Olen itse vetänyt nyt muutaman Googleen liittyvän peruskoulutuksen ja huomannut että jo pienetkin perusasiat ovat tavalliselle yrittäjälle aivan uusia asioita. Jokainen meistä yrittäjistä on oman alansa asiantuntija, eikä meidän oikeasti edes kannata yrittää olla kaikkien alojen asiantuntijoita, vaan luottaa siihen, että tilaamalla asiantuntijan ja maksamalla palvelusta saa: lisää aikaa itselle ja varmasti toimivan ratkaisun.


Kommentit

  1. No näin juuri. Ongelma on vain siinä, että Fonecta jne osaavat myydä. Myy sen "nettisivun" ja yrittäjä ajattelee kaiken olevan hyvin.

    Toinen ääripää on kun tehdään "se sivuston uudistusprojekti ja sillä selvä"

    Sivustoprojekteja tehneenä on vain saanut huomata, että tieto ja arvostus verkkoa kohtaan tulee useimmiten kantapään kautta.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.

Suositut tekstit