Kotisivukoneet ja vastaavat
Siitä on jo aikas kauan aikaa kun erilaiset kotisivukoneet tulivat markkinoille mutta tällä hetkellä Suomessa on kaksi voimakkaasti itseään ja omaa palveluaan markkinoivaa toimittajaa eli Fonectan kotisivut ja ideakoneen Kotisivukone. Molemmat palvelut pohjautuvat ajatteluun, jossa yrittäjä syöttää järjestelmään perustiedot yrityksestään, valitsee hyvän näköisen graafisen pohjan, lisää pari kuvaa ja vähän tekstiä ja kotisivut ovat teknisesta valmiit ja samantien toiminnassa.
Nopeata? Kyllä.
Toimivaa? Kyllä.
Olen nyt testannut muutaman noilla valmiilla pohjilla tehdyn sivuston ja ne ovat graafisesti ja toiminnallisesti olleet ihan kelvollisia sivustoja, jopa hienoja mutta niiden ongelma on se, että mikäli potentiaalinen asiakas ei tiedä yrityksen nimeä, ei hän hakumoottorin esim. Googlen avulla löydä sivustolle.
Nopeata? Kyllä.
Toimivaa? Kyllä.
Olemassa vaan onko löydettävissä?
Liiketaloudellisesti toimivaa? Kyllä Fonectalle ja Kotisivukoneelle mutta ei välttämättä yrittäjälle. Se että yrittäjä itse tekee omat kotisivunsa valmiille pohjalle toteuttaa kyllä hyvän näköiset sivut, mutta se ei vielä välttämättä tarkoita sitä että niitä löydetään Googlen kautta - ja löytäminen on se avain kysymys, ei olemassaolo.Olen nyt testannut muutaman noilla valmiilla pohjilla tehdyn sivuston ja ne ovat graafisesti ja toiminnallisesti olleet ihan kelvollisia sivustoja, jopa hienoja mutta niiden ongelma on se, että mikäli potentiaalinen asiakas ei tiedä yrityksen nimeä, ei hän hakumoottorin esim. Googlen avulla löydä sivustolle.
No näin juuri. Ongelma on vain siinä, että Fonecta jne osaavat myydä. Myy sen "nettisivun" ja yrittäjä ajattelee kaiken olevan hyvin.
VastaaPoistaToinen ääripää on kun tehdään "se sivuston uudistusprojekti ja sillä selvä"
Sivustoprojekteja tehneenä on vain saanut huomata, että tieto ja arvostus verkkoa kohtaan tulee useimmiten kantapään kautta.