Markkinointi on investointi - ei kuluerä!
Liian moni yksityisyrittäjä, ammatinharjoittaja näkee markkinoinnin ainoastaan kuluna, sinä muutaman kympin tai parin sadan euron lehtimainoslaskuna, käyntikorttipinon laskuna tms... kun sen sijaan jokainen MARKKINOINTIIN käytetty euro, joka sisältää mainonnan ja paljon muuta, pitäisi nähdä investointina, jolle pitäisi laskea tuotto... ja investointeja pitäisi seurata.
Ei käyttöä - investointeja
Ainoastaan tällä pohjalla voidaan olettaa että yrittäjän/liikkeen markkinointi on pitemmällä aikavälillä toimivaa - tottakai mainonta voi olla rahan käyttämistä mutta liitettynä suunniteltuun markkinointiin, jokainen mainontateko, mediakäyttö on investointi - ja niitä seurataan, jotta osataan valita oikeat tavat edetä suunnitelman mukaisesti.
Oletko koskaan miettinyt paljon käytät vuodessa markkinointiin rahaa?
Ei ole olemassa oikeata vastausta mutta keskimäärin voi ajatella oikean tason löytyvän sieltä 4-12% myynnistä, eli 100 000€ myynnistä pitäisi käyttää 4000-12000€ vuodessa markkinointiin - suunnitelmallisesti, investoiden - ei vain rahaa käyttäen, jolloin siitä tulee kulu.
K.
Ei käyttöä - investointeja
Ainoastaan tällä pohjalla voidaan olettaa että yrittäjän/liikkeen markkinointi on pitemmällä aikavälillä toimivaa - tottakai mainonta voi olla rahan käyttämistä mutta liitettynä suunniteltuun markkinointiin, jokainen mainontateko, mediakäyttö on investointi - ja niitä seurataan, jotta osataan valita oikeat tavat edetä suunnitelman mukaisesti.
Oletko koskaan miettinyt paljon käytät vuodessa markkinointiin rahaa?
Ei ole olemassa oikeata vastausta mutta keskimäärin voi ajatella oikean tason löytyvän sieltä 4-12% myynnistä, eli 100 000€ myynnistä pitäisi käyttää 4000-12000€ vuodessa markkinointiin - suunnitelmallisesti, investoiden - ei vain rahaa käyttäen, jolloin siitä tulee kulu.
K.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.