Mikä mainonnassa on tärkeätä, minkä moni mainostaja unohtaa?

Olen tässä viime päivinä muutamankin asiakkaan kanssa keskustellut mainoksista ja niiden sisällöstä - tarjoomasta.
Ja jälleen kerran olen huomannut kuinka vähän yrittäjät miettivät mainontaa ja markkinointia kokonaisuutena. Tällä tarkoitan sitä että sorrutaan laittamaan yksittäisiä mainoksia lehtiin, nettiin samalla tavalla kuin viime vuosikymmeninä on laitettu mainos puhelinluetteloon:
  • kuka
  • mitä 
  • missä
Ja tämän arvellaan riittävän mainostamiseksi. Ok, pitkässä juoksussa merkitys on sama kuin vanhaan aikaan puhelinluettelossa eli tietosi löydetään ja sinuun voidaan ottaa yhteyttä ja tämä on yksi osa markkinointia, eli sitä jolla varmistetaan että sinut löydetään ja sekä vanhat asiakkaat että potentiaaliset asiakkaat tietävät olemassaolostasi. Tälläisella mainonnalla on vain se yksi iso heikkous: sitä ei käytännössä voi seurata kovin helposti (paitsi jos se tapahtuu netissä), varsinkaan lehti/suoramainos joka pohjautuu yllämainittuu kolmen asian mainontaan..

Mitä sitten pitäisi tehdä?
Jotta markkinointia voidaan kehittää ja päästä oikeasti parempiin tuloksiin, tulee mainonnan olla seurattavaa eli mainokseen tulisi sisältää "koukku", jonka toteumaa voidaan seurata ja siten oikeasti analysoida mainonnan tuloksia.
Analysoimalla pystyisi kehittämään ja ohjaamaan omaa mainontaansa ja markkinointia, jottei se kuluta liikaa rajallisia resursseja (aika, raha).

K.

Kommentit

Suositut tekstit