Aina kannattaa lukea

Sell or Sink - myy tai uppoa

Aloitin eilen illalla ”Sell or Sink”-opuksen lukemisen todenteolla. Olin jo aemmin huomannut läpikatsoessani, että kirjan sisältö oli pitkälti sitä mitä työssäni oikeasti teen, joten olin jo etukäteen odottanut jonkinverran kirjalta ja sen sisällöltä. Vaikka kirja käyttää kirjailijan veneilyyn liittyviä metaforia, löysin kirjasta muutamia asioita, joita otan työhöni – eli kirja on toiminut. Pitkälti kirja kertoo tutuista asioista, mutta uudella näkökulmalla.


Unique Selling Points – eli mikä sinusta, tuotteistasi tai palveluistasi tekee erilaisen?

Tässäkään ajatuksessa ei ole mitään uutta mutta jälleen piti lukea se kirjasta, jotta se palautuu aktiiviseen toimintaan – aina olen sanonut, että lukeminen kannattaa. Jokaisen yrittäjän on hyvä välillä ”katsoa peiliin” ja kirjata ylös, miksi asiakas ostaa juuri häneltä, mikä hänessä on sellaista miksi häneltä ostetaan. Joillakin se on hinta, joillakin palvelu, erikoistuotteet- jokaiselta löytyy kuitenkin ne itselle ominaiset tekijät eli unique selling tekijät... tätä ajatusta jatkamalla ja kehittämällä päästää sitten unique value tekijöihin eli sinun ominaiset myyntiin vaikuttavat tekijät saavat aikaan ainutlaatuisen arvon, tunteen, kokemuksen.....

Mikä sinun liiketoiminnallesi on tärkeintä?

Siitä on jo jonkin aikaa kun viimeksi käytin Balanced Scorecard menettelyä mutta otin sen eilen eteeni erään asiakascasen parissa ja mieleeni palautui jälleen sieltä passiivisesta muistista asioita, joita pitäisi käsitellä useammin. Aiemmin on sanottu, että ”asiakas on aina oikeassa” ja ”asiakas on kuningas”, vaikka se ei reaalisesti sitä tarkoitakaan, on se totta siinä mielessä että ilman asiakkaita ei ole yritystäkään ja miten asiakas voisi olla väärässä, koska hän ostaa juuri sinulta? Asiakas on asiakas vasta kun hän on ostanut sinulta jotain, sitä ennen hän on potentiaalinen asiakas ja näitä kahta tyyppiä pitää kohdella eri näkökulmista.
Oletko koskaan tehnyt (edes pientä) kyselyä, miksi asiakkaat ovat ostaneet juuri sinulta? Kuinka hyvin sinulla on tiedossa asiakkaidesi esimerkiksi ikärakenne tai tulotaso tai yritysten kyseessä ollessa yritysten koko, liikevaihto, sijainti, tilanne elinkaarella?

Oppiminen on kaiken a ja o

Meistä ei kenestäkään tule koskaan kaiken oppineita, mutta voimme oppia koko elämämme ajan ja yrityselämässä voimme ohjata oppimistamme liittyen siihen, mitä tavoittelemme yrityselämässä – haluammeko että yritys on teknisesti kärjessä, palvelussa asiakkaat huomioonottava, sijainniltaan paras, eniten asiakkaistaan tietävä..... mutta koska emme voi oppia kaikkea, olisi hyvä ohjata oppiminen määrättyyn suuntaan, jotta se olisi kokonaisuuden kannalta tärkeätä. Myös jos sinulla on henkilökuntaa, on  heillä todella suuri merkitys siinä, mitä yrityksellesi tapahtuu tulevaisuudessa, joten yksi tärkemmistä omista oppimissuunnista saattaa olla juuri henkilöjohtaminen, psykologia....

Yhteenveto: monelle yrittäjälle yllä olevat asiat ovat tavallaan itsestään selviä, mutta toivon, että mietit niitä vähintään yksin mutta mielellään muiden kanssa samassa tilassa yhtäaikaa – takaan ettei se ajankäyttö ole sen turhempaa kuin mikään muukaan.

Kommentit

Suositut tekstit