Huomenna on se Suuri Päivä
Eduskuntavaalit – kuinka monta uutta edustajaa valitsemme maatamme edustamaan? Millainen lopulta on Perussuomalaisten suosio? Miten käy joidenkin muiden tuttujen ja tuntemattomien vaaliehdokkaiden suhteen?
Suomalainen vaalitapa on erikoinen. Meillä on suhteellinen vaalitapa eli riippuen pitkälti siitä mistä puolueesta tulet riippuu myös pääsysi eduskuntaan. (Jos suhteellinen vaalitapa on sinulle iso kysymysmerkki, googlaa se.....)
Itse tein tänä vuonna jotain aivan ensikertalaista, untuvikkona tein PR-haastatteluja reilusta tusinasta Uusimaalaisesta ehdokkaasta jakautuen hyvin kaikkiin pääpuolueisiin ja näin sain oman ”tulikasteen” poliittiseen kirjoitteluun tavattuani niin SDP:n, Kokoomuksen, Keskustan, Perussuomalaisten, Vihreiden, RKP:n kuin Kristillisdemokraattien edustajia. Nyt huominen sunnuntai onkin siinä suhteessa entistä mielenkiintoisemme että oman edustajan lisäksi jännitän tavallaan myös muiden ”omien” edustajieni puolesta, koska tekemäni jutut tavoittivat kuitenkin reilut 50 000 taloutta Läntisellä Uudellamaalla ja tahtoisin uskoa, että niillä oli edes jonkinlainen vaikutus edes muutamaan äänestäjään –oli se vaikutus sitten positiivinen tai negatiivinen, sitä ei osaa sanoa, koska haastattelut olivat enimmäkseen henkilöhaastatteluita tarkoituksenaan tuoda henkilön omat ajatuksen esille ja kiinnittää vähemmän huomiota itse pääpuolueen tematiikkaan.
Tuleva vaalianalyysini – markkinointinäkökulmasta
Juttuja kirjoittaessani huomasin kuitenkin, että jokainen kenet tapasin oli oikealla asialla ja heillä kaikilla oli omat poliittiset ajatuksensa ja ”vakaumuksensa” – tietenkin eroja oli siinä miten se tuotiin esille ja millaista kieltä käytettiin, riippuen mm. iästä sekä kuinka kauan on sattunut olemaan mukana politiikan kärrynpyörässä. Suomessahan poliitikosta on tullut vapaata keltaisen lehdistön riistaa siinä missä känniläisistä pop-julkkiksista ja julkkis wanabeestä, joskus vain on säälittävää että hyväkin asia tallotaan oheisasioiden kuten ulkonäön, historian yms alle. Kaikki tapaamani henkilöt (omasta mielestäni) ansaitsevat paikkansa meitä edustamassa, koska he jo itsessään muodostaisivat hyvin laajan osaamispohjan ja mielipidepilven – kuten eduskunta tulee olemaankin – ja koska elämme demokratiassa, kaikki asiat päätetään yhdessä, yksin ei voi pärjätä kovin pitkälle tai ei ainakaan kovin kauaa.
On myös näiden tapaamisten jälkeen mielenkiintoist analysoida vaalitulosta myös toiselta kantilta, eli markkinoinnin näkökulmasta – nyt tänä vuonna ensi kertaa olen ollut tarkemmin seuraamassa ja kuulemassa useamman ehdokkaan tekemisiäsi ja budjetteja, on ollut erilaisia lähestymisiä imagon suhteen, brändäyksen suhteen ja nyt huomenna sitten saan nähdä mitä oikeasti tapahtuu. Luonnollisesti analyysini tulee keskittymään tähän Läntiseen Uuteenmaahan eikä koko maahan, koska siitä minulla ei ole mitään todellista tietoa ja henkilökohtainen analysointi mielestäni edellyttää onnistuakseen todellista empiirist tutkimusta eikä vain tilastoanalytiikkaa.
2011
Markkinoinnillisesti ajatellen tuleva kevät ja kesä ja miksei syksykin tuovat tullessaan uusia haasteita ja tehtäviä ja muistuttavat minua siitä miksi silloin kesällä 1989 laitoin ensimmäisen yrityksen pystyyn – markkinointi on ala, mitä ei voi koskaa täysin osata, aivan kuten tällä viikolla tekemäni golf-artikkeli, jota tehdessä huomasin uusia asioita golf-piireistä, mutta ennenkaikkea sen että aina voi oppia uutta.
Verkostutaan – keskustellaan – väitellään – kehitytään!
K.
Suomalainen vaalitapa on erikoinen. Meillä on suhteellinen vaalitapa eli riippuen pitkälti siitä mistä puolueesta tulet riippuu myös pääsysi eduskuntaan. (Jos suhteellinen vaalitapa on sinulle iso kysymysmerkki, googlaa se.....)
Itse tein tänä vuonna jotain aivan ensikertalaista, untuvikkona tein PR-haastatteluja reilusta tusinasta Uusimaalaisesta ehdokkaasta jakautuen hyvin kaikkiin pääpuolueisiin ja näin sain oman ”tulikasteen” poliittiseen kirjoitteluun tavattuani niin SDP:n, Kokoomuksen, Keskustan, Perussuomalaisten, Vihreiden, RKP:n kuin Kristillisdemokraattien edustajia. Nyt huominen sunnuntai onkin siinä suhteessa entistä mielenkiintoisemme että oman edustajan lisäksi jännitän tavallaan myös muiden ”omien” edustajieni puolesta, koska tekemäni jutut tavoittivat kuitenkin reilut 50 000 taloutta Läntisellä Uudellamaalla ja tahtoisin uskoa, että niillä oli edes jonkinlainen vaikutus edes muutamaan äänestäjään –oli se vaikutus sitten positiivinen tai negatiivinen, sitä ei osaa sanoa, koska haastattelut olivat enimmäkseen henkilöhaastatteluita tarkoituksenaan tuoda henkilön omat ajatuksen esille ja kiinnittää vähemmän huomiota itse pääpuolueen tematiikkaan.
Tuleva vaalianalyysini – markkinointinäkökulmasta
Juttuja kirjoittaessani huomasin kuitenkin, että jokainen kenet tapasin oli oikealla asialla ja heillä kaikilla oli omat poliittiset ajatuksensa ja ”vakaumuksensa” – tietenkin eroja oli siinä miten se tuotiin esille ja millaista kieltä käytettiin, riippuen mm. iästä sekä kuinka kauan on sattunut olemaan mukana politiikan kärrynpyörässä. Suomessahan poliitikosta on tullut vapaata keltaisen lehdistön riistaa siinä missä känniläisistä pop-julkkiksista ja julkkis wanabeestä, joskus vain on säälittävää että hyväkin asia tallotaan oheisasioiden kuten ulkonäön, historian yms alle. Kaikki tapaamani henkilöt (omasta mielestäni) ansaitsevat paikkansa meitä edustamassa, koska he jo itsessään muodostaisivat hyvin laajan osaamispohjan ja mielipidepilven – kuten eduskunta tulee olemaankin – ja koska elämme demokratiassa, kaikki asiat päätetään yhdessä, yksin ei voi pärjätä kovin pitkälle tai ei ainakaan kovin kauaa.
On myös näiden tapaamisten jälkeen mielenkiintoist analysoida vaalitulosta myös toiselta kantilta, eli markkinoinnin näkökulmasta – nyt tänä vuonna ensi kertaa olen ollut tarkemmin seuraamassa ja kuulemassa useamman ehdokkaan tekemisiäsi ja budjetteja, on ollut erilaisia lähestymisiä imagon suhteen, brändäyksen suhteen ja nyt huomenna sitten saan nähdä mitä oikeasti tapahtuu. Luonnollisesti analyysini tulee keskittymään tähän Läntiseen Uuteenmaahan eikä koko maahan, koska siitä minulla ei ole mitään todellista tietoa ja henkilökohtainen analysointi mielestäni edellyttää onnistuakseen todellista empiirist tutkimusta eikä vain tilastoanalytiikkaa.
2011
Markkinoinnillisesti ajatellen tuleva kevät ja kesä ja miksei syksykin tuovat tullessaan uusia haasteita ja tehtäviä ja muistuttavat minua siitä miksi silloin kesällä 1989 laitoin ensimmäisen yrityksen pystyyn – markkinointi on ala, mitä ei voi koskaa täysin osata, aivan kuten tällä viikolla tekemäni golf-artikkeli, jota tehdessä huomasin uusia asioita golf-piireistä, mutta ennenkaikkea sen että aina voi oppia uutta.
Verkostutaan – keskustellaan – väitellään – kehitytään!
K.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.