Nykyaikainen Puskaradio(?)
Niinhän se monessa asiassa on, että ulkokuori on se mikä myy ja sitten tulee se sisältö. Tottakai on asioita, joissa tämä järjestys ei päde yhtäpaljoa mutta esimerkiksi autoteollisuus on juuri tätä – useampien autojen sisältö ja tekniikka on todella paljon samaa – mutta sitten tulee se, että minkä merkkisellä autolla haluat ajaa...
Tämä mennyt viikko on ollut palaveritäytteinen ja osa niistä on ollut hyviä ja osa kenties turhia mutta niissä on tullut esille asioita, jotka ovat itsellekin jääneet, eivät unholaan, mutta passivoituneet.
Otetaan esimerkiksi yritys, joka toimittaa koteinen turvalaitteita, hälytyksiä yms- miten tällainen yritys on aiemmin myynyt ja markkinoinut itseään? Paikallismainonta, kotisivut, suorajakelu, myyntimiehen henkilökohtainen yhteydenotto, erilaiset messut – näitä kaikkia kanavia yhdistää se (lukuunottamatta kotisivuja), että ne ovat olleet olemassa jo satoja vuosia – kotisivut tulivat 90-luvulla, mutta eivät ne oikeastaan tuoneet mitään muuta kuin edullisen tavan esitellä omaa toimintaa entistä monipuolisemmin ja ”hienommin”. Näitä vanhoja kanavia yhdistää myös niiden yhdensuuntaisuus, ne kaikki tyrkyttävät (push) itseään potentiaalisille ostajille....
Mitä seuraa tästä pohjasta?
Jos aikaisemmin kaikki myynti-ja markkinointikanavat ovat olleet näitä PUSH-kanavia, on yrityksille muodostunut ajatus vanhojen asiakkaiden luomasta verkostosta, jonka sisältä kumpuava positiivinen kumu saa aikaiseksi ”neitseellistä” myyntiä, PULL-myyntiä, jonka eteen yritys ei itse tee mitään. Tästä vaikutelmasta saa tämän päivän puhelinmyyjät hyvän kuvan kuunnellessaan potentiaalisen asiakkaan vastaavan ”..ei meidän tarvi mainostaa kun meillä on toi puskaradio..” / ”..lehtimainont ei toimi meidän alalla, puskaradio kyllä kertoo mistä kannattaa osta..”/ ”..ei me kotisivuja tarvita eikä mainostusta, me ollaan toimittu jo niin kauan että puskaradio toimii..”
Nykyaikainen puskaradio
Edellinen kappale toimi vielä 90-luvulla mutta maailma on muuttunut viimeisten 20-vuoden aikana todella rajusti – ihminen ei – tiedon määrä, sen nopeus ja tiedonkäsittelyyn tarkoitetut välineet, pakostakin nykyinen puskaradio on eri asia kuin ennen. Ja nyt tämä puskaradiko on oikeasti yritysten markkinointikanavana oleellinen ja oikeasti hyödynnettävä kanava. Nykykonsultit puhuvat tästä sanalla ”sosiaalinen media”, minä sanon ett nykyaikainen puskaradio. Todella suuri osa suomalaisista on tänäänkin loggautunut johonkin sosiaalisen median foorumiin puhumaan asioista, tapahtumista, tuotteista muiden ihmisten, kavereiden ja tuntemattomien kanssa. Ennen porukassa puhuminen tarkoitti toria tai pubia ja kymmentä kaveria... nyt facebook voi tarkoittaa kerralla satoja kavereita, YouTube tuhansia katsojia, Suomi24:n kommentti kymmeniä lukijoita... ja puskaradio kertaantuu.
Ennen puskaradio saattoi sanoa: ” Joo, se Yritys X on tosi hyvä ja se JASKA osaa hommansa soita sille.... numero löytyy luettelosta..”, ja puskaradio toimi. Nykyään jos sanot vastaavanlaisesti, saat todennäköisesti vastakommentin: ”.. laitatko sen numeron tekstarina, onks sulla sen JASKAN kotisivujen osoitetta....”
Nykyisessä puskaradiossa henkilö kirjoittaa facebook statukseen: ”Joo se YRITYS X (linkki) on tosi hyvä ja sillä JASKALLA on parikin hyvää videklippiä sen YouTube kanavalla....”. Tämän yhden viestin näkevätä jopa sadat henkilön kaverit ja samalla he saavat jo yrityksen tiedot ja näkevät mistä oikeasti on kyse – onko yrityksillä varaa olla tekemättä tätä? Ja mikä se ero onkaan, kun tarjousvaiheessa vastakkain ovat vanha X ja uusi X – samalla hinnalla? Se onnistuu, koska uusi puskaradio ei maksa oikeastaan kuin aikaa, ja yhteydenottojen määrä lisääntyy ja todennäköisesti myös laatu (ostaja tiedää ja valmiiksi mistä on kyse ja mitä yritys osaa).
Sosiaalinen Media = pull kanava
Esiintymällä laadukkaasti, omana itsenään ja omilla tuotteilla, palveluilla näissä ”uuden ajan” medioissa, on ne sitten Facebook, YouTube, Twitter, SecondLife, Suomi24 yms. luodaan yrityksen ympärille kanavia, joissa asiakas voi ottaa osaa, kommentoida, keskustella, linkittää, oppia. Hyvin ja mielenkiintoiseksi kirjoitettu blogi voi toimia hyvinkin PULL kanavana tuoden aktiivisesti kiinnostuneita ihmisiä yhteydenottoihin.
Suunnitelmallisuus, kehityskyky, halu, usko, into..... ja homma toimii.... pelko, epävarmuus, halu pitäytyä vanhassa, entisessä – ei voi toimia kauaa. Jos ennen käytiin torilla viikoittain ja pubissa joka toinen ilta puhumassa tapahtumista, pitää tuo sosiaalisuus siirtää näihin nykyaikaisiin sosiaalisiin kanaviin, minne asiakkaat ovat jo menneet ja tulevaisuuden ostajat ovat melkeinpä suoraan syntyneet.
Tämä mennyt viikko on ollut palaveritäytteinen ja osa niistä on ollut hyviä ja osa kenties turhia mutta niissä on tullut esille asioita, jotka ovat itsellekin jääneet, eivät unholaan, mutta passivoituneet.
Otetaan esimerkiksi yritys, joka toimittaa koteinen turvalaitteita, hälytyksiä yms- miten tällainen yritys on aiemmin myynyt ja markkinoinut itseään? Paikallismainonta, kotisivut, suorajakelu, myyntimiehen henkilökohtainen yhteydenotto, erilaiset messut – näitä kaikkia kanavia yhdistää se (lukuunottamatta kotisivuja), että ne ovat olleet olemassa jo satoja vuosia – kotisivut tulivat 90-luvulla, mutta eivät ne oikeastaan tuoneet mitään muuta kuin edullisen tavan esitellä omaa toimintaa entistä monipuolisemmin ja ”hienommin”. Näitä vanhoja kanavia yhdistää myös niiden yhdensuuntaisuus, ne kaikki tyrkyttävät (push) itseään potentiaalisille ostajille....
Mitä seuraa tästä pohjasta?
Jos aikaisemmin kaikki myynti-ja markkinointikanavat ovat olleet näitä PUSH-kanavia, on yrityksille muodostunut ajatus vanhojen asiakkaiden luomasta verkostosta, jonka sisältä kumpuava positiivinen kumu saa aikaiseksi ”neitseellistä” myyntiä, PULL-myyntiä, jonka eteen yritys ei itse tee mitään. Tästä vaikutelmasta saa tämän päivän puhelinmyyjät hyvän kuvan kuunnellessaan potentiaalisen asiakkaan vastaavan ”..ei meidän tarvi mainostaa kun meillä on toi puskaradio..” / ”..lehtimainont ei toimi meidän alalla, puskaradio kyllä kertoo mistä kannattaa osta..”/ ”..ei me kotisivuja tarvita eikä mainostusta, me ollaan toimittu jo niin kauan että puskaradio toimii..”
Nykyaikainen puskaradio
Edellinen kappale toimi vielä 90-luvulla mutta maailma on muuttunut viimeisten 20-vuoden aikana todella rajusti – ihminen ei – tiedon määrä, sen nopeus ja tiedonkäsittelyyn tarkoitetut välineet, pakostakin nykyinen puskaradio on eri asia kuin ennen. Ja nyt tämä puskaradiko on oikeasti yritysten markkinointikanavana oleellinen ja oikeasti hyödynnettävä kanava. Nykykonsultit puhuvat tästä sanalla ”sosiaalinen media”, minä sanon ett nykyaikainen puskaradio. Todella suuri osa suomalaisista on tänäänkin loggautunut johonkin sosiaalisen median foorumiin puhumaan asioista, tapahtumista, tuotteista muiden ihmisten, kavereiden ja tuntemattomien kanssa. Ennen porukassa puhuminen tarkoitti toria tai pubia ja kymmentä kaveria... nyt facebook voi tarkoittaa kerralla satoja kavereita, YouTube tuhansia katsojia, Suomi24:n kommentti kymmeniä lukijoita... ja puskaradio kertaantuu.
Ennen puskaradio saattoi sanoa: ” Joo, se Yritys X on tosi hyvä ja se JASKA osaa hommansa soita sille.... numero löytyy luettelosta..”, ja puskaradio toimi. Nykyään jos sanot vastaavanlaisesti, saat todennäköisesti vastakommentin: ”.. laitatko sen numeron tekstarina, onks sulla sen JASKAN kotisivujen osoitetta....”
Nykyisessä puskaradiossa henkilö kirjoittaa facebook statukseen: ”Joo se YRITYS X (linkki) on tosi hyvä ja sillä JASKALLA on parikin hyvää videklippiä sen YouTube kanavalla....”. Tämän yhden viestin näkevätä jopa sadat henkilön kaverit ja samalla he saavat jo yrityksen tiedot ja näkevät mistä oikeasti on kyse – onko yrityksillä varaa olla tekemättä tätä? Ja mikä se ero onkaan, kun tarjousvaiheessa vastakkain ovat vanha X ja uusi X – samalla hinnalla? Se onnistuu, koska uusi puskaradio ei maksa oikeastaan kuin aikaa, ja yhteydenottojen määrä lisääntyy ja todennäköisesti myös laatu (ostaja tiedää ja valmiiksi mistä on kyse ja mitä yritys osaa).
Sosiaalinen Media = pull kanava
Esiintymällä laadukkaasti, omana itsenään ja omilla tuotteilla, palveluilla näissä ”uuden ajan” medioissa, on ne sitten Facebook, YouTube, Twitter, SecondLife, Suomi24 yms. luodaan yrityksen ympärille kanavia, joissa asiakas voi ottaa osaa, kommentoida, keskustella, linkittää, oppia. Hyvin ja mielenkiintoiseksi kirjoitettu blogi voi toimia hyvinkin PULL kanavana tuoden aktiivisesti kiinnostuneita ihmisiä yhteydenottoihin.
Suunnitelmallisuus, kehityskyky, halu, usko, into..... ja homma toimii.... pelko, epävarmuus, halu pitäytyä vanhassa, entisessä – ei voi toimia kauaa. Jos ennen käytiin torilla viikoittain ja pubissa joka toinen ilta puhumassa tapahtumista, pitää tuo sosiaalisuus siirtää näihin nykyaikaisiin sosiaalisiin kanaviin, minne asiakkaat ovat jo menneet ja tulevaisuuden ostajat ovat melkeinpä suoraan syntyneet.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.