Markkinointi ja pienyritys/yrittäjä


Pienen yrityksen, joka useasti työllistää vain yrittäjän itsensä, haasteena on toiminta liiketaloudellisesti sekä kaikki yritystoiminnan osiot halliten.
Itse en puhu (enkä osaa) tilien hallinnasta tai kiinteistöistä tai yleensäkään en puhu tai kirjoita muusta kuin markkinoinnista ja mainonnasta, sillä sitä olen tehnyt tavalla tai toisella työkseni sitten 80/90-luvun vaihteen.
Tämän kertaisen kirjoituksen syynä on jälleen pari kertaa viimeisen viikon aikana kuulemani selitys, ettei ole aikaa markkinoida ja mainostaa ajatuksella.

Tehdään laskelma:

Yrittäjällä ei ole vuosi tai minkäänlaista suunnitelmaa, miten yritys ja sen palvelut näkyvät median kautta – lehdet, esitteet, käyntikortit, internet... eikä myöskään varmaa tietoa mitä näistä kanavista ostajat seuraavat, mistä ostajat hakevat tietoa tai mitä kilpailijat käyttävät – tiedon hakemiseen kuluu nimittäin aikaa, ja se on kortilla.
Tuloksena suunnitelmattomuudesta yrittäjä (perus yhden yrittäjän liike) käyttää suoraan mainontaan rahaa vuodessa n. 4000€ + käyntikortit + internetkotisivut... ja pahimmillaan kiireen vuoksi tehdyt mainokset eivät vastaa yrityksen muuta ulkoista olemusta = ei muodostu graafista ilmettä, joka olisi aina assosioitavissa samaan yritykseen, joka taasen tarkoittaa että suuri osa rahoista ja käytetystä ajasta heitetään ”kankkulan kaivoon”.

Oma lehmä ojassa, eli mitä pitäisi tehdä

Vaikka yrittäjä on kiireinen, ja yrittäjän ja usein myös yrittäjän perheen hyvinvointi ja talous pitkälti yritystoiminnan kannattamaa, pitäisi yrittäjän jostain ottaa joko se päivä tai yksi ilta asioiden suunnittelulle.
Ulkopuolinen sparraaja (kuten minä) toimii puolueettomana asiantuntijana mutta tavoitteena yrittäjän liiketoiminnan mahdollisuuksien parantaminen – monipuolinen verkosto, pitkä kokemus yrittäjien kanssa toimimisesta ja samalla kielellä puhumisesta auttavat.
Suunnittelemalla markkinoinnin esimerkiksi vuodeksi eteenpäin ja muodostamalla selvät välietapit, tavoitteet ja ennenkaikkea rakenteen saavutetaan varmasti parempi tulossa pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi varmistamalla että jokainen lehtimainos, käyntikortti, esite, ulkomainos, internet pohjautuu samaan graafiseen olemukseen, saadaan aikaan graafinen jalanjälki joka vähitellen alkaa piirtyä aiheesta kiinnostuneen potentiaalisen ostajan verkkokalvolle, ja kohta se on siellä niin varmasti että kun tarvehetki ostajalle tulee – ensimmäinen ostopaikka on yrittäjän liike, koska se on saavuttanut aseman ostajan mielikuvissa (vrt. Adidas, Audi, Volvo, Marimekko, Rolex, Ferrari – monia sellaisia asioita, joita emme ole nähneet välttämättä oikeasti mutta jolla on selvä kuva mielikuvissamme...)
Suunnittelu myös selventää mainoskulujen rakennetta ja useimmiten saa aikaan vuosisäästöjä koska suunnittelu esimerkiksi minun kanssani ei vie kuin 1-2 tapaamista ja laskutettavaa työaikaa 6-10 tuntia.

Aloitetaanko sinun yrityksen graafisen mielikuvan ja olemuksen rakentaminen ostajien verkkokalvolle jo huomenna?

Soita 0400-733 469/Kari.

Sissimarkkinointivinkki 1
Jos omistat vaateliikkeen, pue tuttavasi tai asiakkaasi (1) vaatteihisi ja laita hänet seisomaan torille pariksi tunniksi esimerksi 1/2m laatikon päälle ja laita laatikkoon oman yrityksesi nimi, logo ja osoite..... ja toista sama kaupungin vilkkaalla pysäköintialueella klo 15.30-17.00.

Kommentit

Suositut tekstit