Koska pitäisi mainostaa - miten hallitsen markkinointini?

Budjetti - suunnittelu - kohdistus - tulokset

Jo suhteessa pienelläkin markkinointiponnistuksella on mahdollista saada tuloksia. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä että suhteettomat odotukset ovat ehkä se suurin kompastuskivi - ainakin jos oma mainonnan ja markkinoinnin suunnittelu on jäänyt hiukkasen vajaammaksi.

Ajatusleikki

Otetaan ajatusleikki: sinulla on liike, jossa olet itse töissä ja myyt vaatteita. Liikevaihto kuukaudessa keskimäärin 30 000€. Liikkeesi on alueella, jossa on 50k ihmistä eli n.20k taloutta... 25-44 vuotiaita (jotka ovat kohteeti) on Suomessa keskimäärin 28% eli sinun kohderyhmäsi on suoraan 14000 jakautuen reiluun 7000 talouteen - näille haluat myydä... tilaat suunnitelman markkinointikonsultilta (MINÄ)... ja joitakin ajatuksia mainonnasta... markkinointibudjetin asetat minimissään 2000€/kk tasolle ja sitten alkaa varsinainen jumppa .... kumppanit, mainokset, tapahtumat, tuotteet... 2000€ ei ole paljon mutta sillä pääsee pitkälle ja se on kuitenkin vain 5% liikevaihdostasi...

Lehtimainontaan alueellasi menee viikossa 300€ eli kuukaudessa 1200€... pariin erilliseen suoramainokseen 500€ ja muutamaan valittuu asiakaslahjaan 300€ ja pohjamarkkinointikassa on käytetty.. minimissään tämä sinun pitäisi tehdä mutta suunnitellusta ja pitkäjänteisesti sekä markkinoinin ja mainonnnan tuloksia seuraten - unohtamatta nettiä ja sen tukea koko työlle ja liikkeelle.

Jos sinusta tuntuu että APUA, EI ONNISTU, EI JAKSA - ota yhteyttä, autan yli 20 vuoden kokemuksella jalat maassa kuunnellen ja auttaen.

Kari

Kommentit

Suositut tekstit