Hyvää kevättä Lohja!

Jälleen on tämä keskiviikko aamu, joka tarkoittaa käytännössä sitä että aamupäivä klo 10 saakka menee tässä kotitoimistolla ja sitten vasta lapsen kouluunviemisen jälkeen "alkaa" työpäivä.

Tämän aamun positiivisiin asioihin liittyy Kauppalehden nettiversiossa julkaista artikkeli suomalaisyritysten huonoudesta seurata markkinoinnin tuloksia ja niistä syistä miksi firmojen pomot eivät panosta markkinointiin. (koko artikkeli tästä)

Yritysjohtajien mukaan markkinoinnin panostuksia tehdään eniten silloin, kun mennään uusille tuotealueille tai kilpailu kiristyy. Vain seitsemän prosenttia vastaajista kertoi panostavansa markkinointiin ponnekkaimmin silloin, kun yrityksellä menee huonosti ja kun se tarvitsee lisää tuloja ja asiakkaita.

- Tämä tulos on surkea. On hämmentävää, että vain vajaat kahdeksan prosenttia panostaa markkinointiin silloin, kun yritys haluaa lisää asiakkaita ja kassavirtaa. Luulisi, että sellaisessa tilanteessa markkinointi olisi nimenomaan ensimmäinen, mihin satsattaisiin.

Tätä olen minäkin ihmetellyt jo vuosikaudet ja kuitenkin jatkanut työskentelyä niin mainonnan kuin markkinoinin parissa ja viime aikoina olen törmännyt isoissakin organisaatioissa ajatukseen että markkinointi=myynti, mikä ei lainkaan pidä paikkaansa.

Markkinointikonsultointiin erikoistuneen Marketing Clinicin toimitusjohtaja Catharina Stackelberg on hämmentynyt tuloksesta.

- Eihän tehokkuus ole mikään kilpailukeino, se on itsestäänselvyys. Se, että ollaan tehokkaita ja tehostetaan, on kilpailukykyä, mutta kilpailuetu syntyy siitä, että yrityksessä ymmärretään asiakkaita paremmin kuin kukaan muu.

Stackelbergin mukaan monessa yrityksessä markkinointi nähdään valitettavan usein edelleen temppuna.

- Turhan usein yritetään olla innovatiivisia ja keksiä kokoajan uusia asioita, kun oikeasti pitäisi keskittyä siihen, miten yritys pystyy johdonmukaisesti tuottamaan sellaisia tuotteita, palveluja tai ratkaisuja, joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän kuin muista vaihtoehdoista.

Itse kävin eilen suorittamassa kolmannen ja viimeisen näyttöni ja suoritin itselleni "tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon", joka on jo nyt auttanut minua asiakkaideni ongelmien ja markkinoinnin parissa.

Katsotaan mitä tämäkin aurinkoinen päivä tuo taas tullesssaan.

Hyvää työpäivää kaikille!

Kommentit

Suositut tekstit