Markkinointi ja pikku yritys (lainattua tekstiä)

Kerrankin asiaa ison (Kauppalehti) sivuilta lyhennettynä:

Tässä ovat yrittäjän markkinoinnin kuolemansynnit

Lyhytnäköisyys

Pk-yrityksessä markkinointi käsitetään usein mainossuoritteeksi, koska yritykseltä puuttuu kyky määritellä markkinoinnille pitkän tähtäimen tavoitteita.

Monen pk-yrityksen markkinointia voi verrata kalastukseen: kerran pari vuodessa heitetään koukku veteen ja katsotaan, mitä tapahtuu. Seuraavana vuonna kalastus aloitetaan alusta.

Markkinoinnin pitäisi kuitenkin olla holistista ja saada aikaan kasvua pitkällä aikavälillä. Yrityksen asiakaspalvelusta vastaava voi olla markkinoinnin kannalta yhtä tärkeä kuin kokosivun mainos lehdessä.

Asiakasymmärryksen puute

Monessa pk-yrityksessä ei ymmärretä omia asiakkaita, eikä asiakkaille varsinkaan haluta myydä lisää. Yllättävän harvassa pk-yrityksessä esimerkiksi kerätään tietoja asiakkaista, saati ammennetaan tiedoista lisämyyntiä.

Kasvun resepti on loppujen lopuksi yksinkertainen: haali uusia asiakkaita ja myy nykyisille enemmän.

Yrityksessä pitäisi tarkkaan miettiä, mikä on sen arvolupaus asiakkaille, mikä on kilpailuetu ja miksi asiakas ostaisi juuri kyseisen yrityksen tuotteita ja palveluja. Liian moni yritys myy tuotteita ja palveluja rationaalisilla syillä ja ajautuu siksi nopeasti hintakilpailuun. Kun kaikki on nykyään kopioitavissa, emootioon liittyvien asioiden merkitys ostajan valintakriteereissä korostuu.

Kyvyttömyys uusiutua

Pk-yritysten kyvyttömyys uudistua on synneistä vakavimpia. Joka päivä yrityksessä pitäisi kysyä, mikä on tämän päivän innovaatio. Uudistumisen ei välttämättä tarvitse olla mitään suurta ja mullistavaa. Monessa yrityksessä saattaisi riittää jo se, että asiakkaita kuunneltaisiin ja pohdittaisiin, mitä tarpeita voitaisiin vielä täyttää.

Kautta taloushistorian tuotekehityspioneerit ovat aina hävinneet, mutta kaupalliset pioneerit voittaneet.

Markkinointi on kulu, ei investointi

Pk-yrityksissä markkinointi lasketaan myynnin kuluksi, eikä markkinoinnin investoinniksi. Kulut pyritään minimoimaan, mutta investoinneille lasketaan pidemmän tähtäimen tuotto-odotuksia. Markkinointiin suhtaudutaan kuin pakkoon: se on välttämätön paha, joka on tehtävä. Markkinoinnilta ei haeta muutosta, eikä sille aseteta tavoitteita.

SEK Pro tutki viime vuonna, miten pk-yritykset suhtautuvat markkinointiin. Tutkimukseen vastanneista yrityksistä 80 prosenttia kirjasi markkinoinnin kertaluonteiseksi kuluksi, eikä jaksottanut niitä.

Liki 70 prosenttia yrityksistä ei myöskään mitannut systemaattisesti markkinointiviestinnän tuloksellisuutta.

Vähäinen arvostus

Usein pk-yrityksessä ajatellaan markkinoinnista samoin kuin äiti ajattelee lapsensa hiustenleikkuusta: miksi maksaa ammattilaiselle, kun homman voi hoitaa itse. Jos yrityksessä on markkinointijohtaja, hänen pestinsä mielletään huomattavasti kevyemmäksi kuin esimerkiksi rahoituksesta tai tuotekehityksestä vastaavan johtajan.

Laiskuus

Yllättävän monen pk-yrityksen toimitusjohtajan on vaikea vastata kahteen yksinkertaiseen kysymykseen: miksi tämä yritys on olemassa? Ja mitä tämä yritys tekee paremmin kuin muut?

Myös yllättävän monelta pk-yritykseltä puuttuu intohimo kasvaa, eikä asioita tästäkään syystä viitsitä ajatella uudella tavalla. Laiskuus on ihmisyyden perisynti, joka sopii yrittäjyyteen huonosti.

Ahneus

Jos tulos ei kehity suunnitelmien mukaan, pitää leikata. Pk-yrityksissä leikkuriin joutuu yleensä ensimmäisenä markkinointibudjetti. Pitkällä tähtäimellä markkinoinnista leikkaaminen tarkoittaa sitä, että bisnes kutistuu, koska kuluttaja ei enää tiedä, miksi hänen pitäisi ostaa juuri sinun yrityksesi tuotteita tai palveluita.


Lähde: Kauppalehti.fi

Kommentit

  1. Kirjotitaja vaikuttaa siltä, että ei tiedä mistä puhuu. Jotian asioita on oikein, mutta ei mitään uutta.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.

Suositut tekstit