Tiedot hukassa?
Kiitos (epäkiitollinen) viimeisten reilun kymmenen vuoden IT-konsultoinnin isoille suomalaisille firmoille, tai niiden kanssa toimimiselle, en ole aina muistanut, että nyt työskennellessäni pikkufirmojen kanssa, monet asiat ovat toisin.
No jos noista jonkun näin sunnuntain alkuillasta ottaisi käsittelyyn paremmin niin se on tuo tiedonvarmistus, koska viime aikoina vastaani on tullut todella monta pikkufirmaa, jossa asiaan ei ole käytetty minuuttiakaan ennenkuin se PC sitten hajosi ja sen mukana menivät niin firman kun perheen tallessa olleet tiedostot (kuvat ja muut dokumentit).
Miksi näin on?
Useimmat yrittäjät ja toimitusjohtajat ovat sitä ikäluokkaa, joka ei ole omalla koulu-urallaan tai koulutuksessaan kuullutkaan sanaa tiedonvarmistus tai tiedonpalautus - tiedon arkistoinnista joku on voinut jo kuullakin mutta kuinka monella sitten omassa yrityksessään tämä on hoidettu? Ainakaan se ei ole rahasta kysymys, sillä tiedonvarmistuksen kustannukset tai edes sen suunnittelun kustannukset eivät ole kuin murto-osa niistä kuluista, joita syntyy kun se päätietokone hajoaa ja vie mukaan todella paljon tietoa, mitä ei sitten ole missään.
Kannattaisi katsoa ja tehdä ennenkuin katuu
Pienen yrityksen kannattaisi uhrata se päivä tai pari konsultin (kuten minä) kanssa ja katsoa yrityksen toiminnot, niiden synnyttämät ja käyttävät dokumentit läpi ja luoda edes yksinkertainen suunnitelma ja prosessi sen ympärille miten huolehditaan, että tilanteessa kuin tilanteessa yrityksen tärkeimmät dokumentit ja tieto ovat tallella ja saatavilla..
Jos nyt satuit tunnistamaan itsesi ylläolevasta - käy www.ertuki.fi ja laita minulle viestiä tai soita, ja katsotaan missä kunnossa toimintasi on IT:n näkökannasta.
K.
1. Strategia on kirosana mikä ei tarkoita mitään
2. Asiakkuuksienhallintaohjelma ???? Excel, paperikansio....?
3. Tietoturva - koneessani on virustorjunta ja se toimii(?)
4. Tiedonvarmistus, backup - silloin tällöin jos muistaa
5. Internet - välttämätön paha
6. Sosiaalinen media - turhake
No jos noista jonkun näin sunnuntain alkuillasta ottaisi käsittelyyn paremmin niin se on tuo tiedonvarmistus, koska viime aikoina vastaani on tullut todella monta pikkufirmaa, jossa asiaan ei ole käytetty minuuttiakaan ennenkuin se PC sitten hajosi ja sen mukana menivät niin firman kun perheen tallessa olleet tiedostot (kuvat ja muut dokumentit).
Miksi näin on?
Useimmat yrittäjät ja toimitusjohtajat ovat sitä ikäluokkaa, joka ei ole omalla koulu-urallaan tai koulutuksessaan kuullutkaan sanaa tiedonvarmistus tai tiedonpalautus - tiedon arkistoinnista joku on voinut jo kuullakin mutta kuinka monella sitten omassa yrityksessään tämä on hoidettu? Ainakaan se ei ole rahasta kysymys, sillä tiedonvarmistuksen kustannukset tai edes sen suunnittelun kustannukset eivät ole kuin murto-osa niistä kuluista, joita syntyy kun se päätietokone hajoaa ja vie mukaan todella paljon tietoa, mitä ei sitten ole missään.
Kannattaisi katsoa ja tehdä ennenkuin katuu
Pienen yrityksen kannattaisi uhrata se päivä tai pari konsultin (kuten minä) kanssa ja katsoa yrityksen toiminnot, niiden synnyttämät ja käyttävät dokumentit läpi ja luoda edes yksinkertainen suunnitelma ja prosessi sen ympärille miten huolehditaan, että tilanteessa kuin tilanteessa yrityksen tärkeimmät dokumentit ja tieto ovat tallella ja saatavilla..
Jos nyt satuit tunnistamaan itsesi ylläolevasta - käy www.ertuki.fi ja laita minulle viestiä tai soita, ja katsotaan missä kunnossa toimintasi on IT:n näkökannasta.
K.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.