Pienet yritykset ja valtiovalta
Viime viikolla sain lukea mielenkiintoisen "uutisen", jonka joku nykyisistä ministereistä oli mennyt sanomaa ääneen. Se liitty kouluruokaan ja siihen, että kuntien tulisi hankkia mahdollisuuksien mukaan kouluruoan ainekset lähialueelta vs ruoantuonti jostain kauempaa- jopa ulkomailta. Eikä hankintalaki tätä estä, kunhan ostajaosapuoli osaa ja tuntee lain - kuinkahan monessa kunnassa paikallinen viljelijä tai lihantuottaja oikeasti on saanut asiakkaakseen oman kuntansa - ja kuinka moni kunta on oikeasti edes harkinnut tällaista mahdollisuutta tehdessään hankinnoista tarjouspyyntöjä ja tehdessään pisteytyksiä..
Sama pätee paljoon muuhunkin johon mielestäni pitäisi keskittyä ja kehittää- sen sijaan että satsataan miljoonia paperiteollisuuteen ja viedään tonneja paperia maailman jo kyllästetyille markkinoille - miksi ei samalla rahalla kehitettäisi paikallista osaamista ja yhteistyötä - nyt jo moni käsityöläisammatti on kuitunut harrastukseksi koska leipää ei työllä ole enää tienannut ja onko monikaan miettinyt miksi muualla Euroopassa, sen vanhoissa maissa, elää ja voi hyvin lähileipuri, lähiteurastaja yms - ei näy paljoa tällaisia pikkukauppoja Suomessa mutta sitäkin enemmän meille on tulossa amerikkalaistyylisiä super-hyper-megamarketteja (unohtaen samalla, että meitä suomalaisia ei ole sitä 300 miljoonaa...)
Paikallisuus - paikallisten yhteistyö - paikallisen osaamisen tuominen lähemmäksi paikallista ostajaa - siinä on mielestäni yksi lääke nykytilanteen ja tulevan voittoavaimeksi. Tässä kaikessa netillä on merkittävä asema. Varsinkin tiedon välitykseen ja nimenomaan paikallisille pienille toimijoille ja palvelijoille netin paikallisuus olisi todellinen mahdollisuus ilman tuhansien eurojen satsauksia.. eli kustannustasolle, joka on sopiva jopa yksittäiselle yrittäjälle.
Tällaisia hankkeita on Suomessa minusta kuitenkin aivan vähän mutta onneksi sentää joitakin. Törmäsin tuossa jo jonkinaikaa sitten tällaiseen suomalaiseen hankkeeseen, missä tarkoituksena on mahdollistaa juuri tällainen paikallinen näkyvyys ja paikallisten toimijoiden yhteen paikkaan saattaminen ilman että se tapahtuu monikansallisen toimijan kuten Googlen toimesta.
Tämä yksi esimerkki on Nettimainokset.fi, miksi? No se vastaa juuri tuossa edellä esittämääni tulevaisuuden kehityssuuntaan eli paikallisen tekemisen tehostamiseen ja lähialueen yhteistyöhön - jos vienti ei vedä täytyy meidän tehtä asioita, jotka aikaansaavat rahanliikkumista maan sisällä - raha ei välttämättä lisäänny mutta tärkeätä onkin rahan liikkuminen eikä sen jääminen pankkitileille odottamaan sitä parempaa nousukautta, joka joskus taas on varmasti tulossa.
Mikä mielenkiintoista, on se että tuo kyseinen nettimainokset.fi myös opettaa yrittäjää mainostamisessa, ja vaikka tarkoituksena onkin saada sivustolle lisää mainostajia, ei teksti kuitenkaan ole "amerikkalaista" vaan aivan asiasisältöistä ja jopa suositeltavaa luettavaa niille, joilla on yritys mutta jotka eivät perusta mainonnasta tai ainakaan nettimainonnasta.
Yrittäjän ei tule missään mielessä nykyään sivuuttaa internettiä ja sen voimaa niin hyvässä kuin pahassa - netissä kuka tahansa voi kirjoittaa periaatteessa mitä tahansa ja siinä missä kunnat, kaupungit ja valtion virastot vetävät mitä erilaisempia projekteja omien verkkopalveluidensa kehittämiseksi on yrittäjienkin löydettävä jostain se into kehittää omia palveluitaan tai ainakin vähintään tuoda ne julki hyvin juuri sille omalle kohderyhmälle.
Jos et vielä tähän päivään mennessä ole aloittanut paikallista mainontaasi netissä, kokeile nyt, tässä sinulle parikin linkkiä aluksi:
www.nettimainokset.fi
www.ostalohjalta.fi
Ja aina voit olla itsekin aktiivinen ja laittaa kommentteja kirjoituksiini niin saadaan tännekin aikaan keskustelua.
t. K
Sama pätee paljoon muuhunkin johon mielestäni pitäisi keskittyä ja kehittää- sen sijaan että satsataan miljoonia paperiteollisuuteen ja viedään tonneja paperia maailman jo kyllästetyille markkinoille - miksi ei samalla rahalla kehitettäisi paikallista osaamista ja yhteistyötä - nyt jo moni käsityöläisammatti on kuitunut harrastukseksi koska leipää ei työllä ole enää tienannut ja onko monikaan miettinyt miksi muualla Euroopassa, sen vanhoissa maissa, elää ja voi hyvin lähileipuri, lähiteurastaja yms - ei näy paljoa tällaisia pikkukauppoja Suomessa mutta sitäkin enemmän meille on tulossa amerikkalaistyylisiä super-hyper-megamarketteja (unohtaen samalla, että meitä suomalaisia ei ole sitä 300 miljoonaa...)
Paikallisuus - paikallisten yhteistyö - paikallisen osaamisen tuominen lähemmäksi paikallista ostajaa - siinä on mielestäni yksi lääke nykytilanteen ja tulevan voittoavaimeksi. Tässä kaikessa netillä on merkittävä asema. Varsinkin tiedon välitykseen ja nimenomaan paikallisille pienille toimijoille ja palvelijoille netin paikallisuus olisi todellinen mahdollisuus ilman tuhansien eurojen satsauksia.. eli kustannustasolle, joka on sopiva jopa yksittäiselle yrittäjälle.
Tällaisia hankkeita on Suomessa minusta kuitenkin aivan vähän mutta onneksi sentää joitakin. Törmäsin tuossa jo jonkinaikaa sitten tällaiseen suomalaiseen hankkeeseen, missä tarkoituksena on mahdollistaa juuri tällainen paikallinen näkyvyys ja paikallisten toimijoiden yhteen paikkaan saattaminen ilman että se tapahtuu monikansallisen toimijan kuten Googlen toimesta.
Tämä yksi esimerkki on Nettimainokset.fi, miksi? No se vastaa juuri tuossa edellä esittämääni tulevaisuuden kehityssuuntaan eli paikallisen tekemisen tehostamiseen ja lähialueen yhteistyöhön - jos vienti ei vedä täytyy meidän tehtä asioita, jotka aikaansaavat rahanliikkumista maan sisällä - raha ei välttämättä lisäänny mutta tärkeätä onkin rahan liikkuminen eikä sen jääminen pankkitileille odottamaan sitä parempaa nousukautta, joka joskus taas on varmasti tulossa.
Mikä mielenkiintoista, on se että tuo kyseinen nettimainokset.fi myös opettaa yrittäjää mainostamisessa, ja vaikka tarkoituksena onkin saada sivustolle lisää mainostajia, ei teksti kuitenkaan ole "amerikkalaista" vaan aivan asiasisältöistä ja jopa suositeltavaa luettavaa niille, joilla on yritys mutta jotka eivät perusta mainonnasta tai ainakaan nettimainonnasta.
Yrittäjän ei tule missään mielessä nykyään sivuuttaa internettiä ja sen voimaa niin hyvässä kuin pahassa - netissä kuka tahansa voi kirjoittaa periaatteessa mitä tahansa ja siinä missä kunnat, kaupungit ja valtion virastot vetävät mitä erilaisempia projekteja omien verkkopalveluidensa kehittämiseksi on yrittäjienkin löydettävä jostain se into kehittää omia palveluitaan tai ainakin vähintään tuoda ne julki hyvin juuri sille omalle kohderyhmälle.
Jos et vielä tähän päivään mennessä ole aloittanut paikallista mainontaasi netissä, kokeile nyt, tässä sinulle parikin linkkiä aluksi:
www.nettimainokset.fi
www.ostalohjalta.fi
Ja aina voit olla itsekin aktiivinen ja laittaa kommentteja kirjoituksiini niin saadaan tännekin aikaan keskustelua.
t. K
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi kirjoitusta - ehkä me kehitymme sitä kautta.