Sähköpostimarkkinointi

Jokainen meistä, jolla on sähköpostiosoite, on saanut mainospostia. Ja sitä mainospostia on useimmalle meille tullut paljon enemmän kuin mitään postia koskaan aikaisemmin mainonnan historiassa. Miksi?

Sähköpostimarkkinointi on kevyesti kaikista edullisin tapa saada oma mainos miljoonille lukijoille - varsinkin jos tuotteesi on mahdollista myydä bulkkina ja englanninkielellä- sillä silloin voit ostaa kymmenien, satojen tuhansien sähköpostilistoja tai mainostilaa mitä erilaisimmista sähköpostilistoista.

Suomessa sähköpostimarkkinointi ja -mainonta on myös arkipäivää ja itselleni tulee suomalaisilta mainostajilta päivästä riippuen 5-50 mainospostia ja itse lähetän vähintään kerran viikossa mainospostia sähköpostitse.

Sähköpostitse tapahtuvassa mainonnassa on hyvät ja huonot puolensa ja sitä käyttävän on hyvä muistaa ja havaita jo alussa pari asiaan liittyvää säännönmukaisuutta:

- jos teet sähköpostimainontaan, saat enemmän negatiivista palautetta kuin muilla mainonnan keinoilla
- jos haluat todella hyödyntää sähköpostin massapostitus ominaisuuksia, viestisi tulee olemaan kuitenkin "ylimalkainen" eikä eritelty, mutta osa vastaanottajista haluaa "henkilökohtaisen" kirjeen eli tästäkin tulee sanomista
- yksi pieni inhimillinen virhe monenkertaistuu kun viesti menee kerralla sadoille tai jopa tuhansille vastaanottajille

Vaikka sähköpostimainonta on mielestäni täysin käyttökelpoinen mainonnan tapa, käytä sitä harkiten.

K.

Kommentit

Suositut tekstit