Kyllä Suomessa jotain osataan

Käväisin tänään pitkästä aikaa päivän laivareissulla - niin sillä, josta puhutaan uskomattomana tapahtumana ympäri maailmaa (jos siitä joskus on kuullut), kuinka sadat tuhannet ihmiset reissaavat parin kolmen maan välillä näillä isoilla autolaitoilla ja kärräävät ÄLYTTÖMÄT määrät viinaa, kaljaa ja tupakkaa meren yli....

Ristelyllä, oli sitten matkan kiertokohde Tukholma tai Tallinna tai nykyään myös Saksan ja Puolan kohteet, on matkustajien joukossa suuri osa ihmisiä, jotka kärräävät mukaan laatikkokaupalla kaljaa tms ja syövät ruokaa, mitä maissa ravintoloissa eivät söisi ja käyttävät kolikkonsa peliautomaatteihin..ja tätä jatkuu vuosikymmenestä toiseen, miksi?

Kysymys on loistavasti tuotteesta ja markkinoinnista - ja aina vain löytyy uusia sukupolvia käymään ne omat muutamat reissunsa laivoilla - kuinkahan moni suomalainen ei ole koskaan käynyt kertaakaan noilla risteilyillä? Varmasti sellaisiakin on, mutta siinä on asia, joka on koettava jossain vaiheessa elämää- vaikka sitten vanhempana kun osaa katsoa asioita "ulkopuolisen silmin", koska nuorempana saattaisi käydä niin kuin niin monelle suomalaiselle nuorelle noilla reissuilla.. se joka menee alas, saattaa tulla yllättävää reittiä sekä ylös että ulos..

Se täytyy myöntää, että kyllä niillä laivoilla on kehitystäkin tapahtunut niin tarjonnan kuin sisällön suhteen kun vrt sinne 80-ja 90-luvuille, jolloin omat risteilyreissut olivat varsin arkea.. kiitos sekä töiden että opiskelun ja vähän muunkin...

Kyllähän näitä risteilyaluksia on muuallakin mutta käsittääkseni tällainen Suomi-Ruotsi-Suomi ja Suomi-Tallinna-Suomi mania on aivan erilaista täällä meillä kun muualla - ainakin syyn ja seurauksien suhteen.

Oli miten oli ja tykkäsi tai ei, niin varsinkin tämän yhden laivayhtiön historiassa on opittavaa ja luettavaa kaikille, jotka haluavat lukea "suomalaisesta" markkinointimenestyjästä ja todellisesta brändistä, joka on ollut jo vuosikymmeniä ja mielestäni menee samalle tasolle sellaisten suomalaisten brändien kuin Finnair, Fazer, Koskenkorva, Nokia kanssa.

NG LI ei maksa minulle senttiäkään siitä että sanon sen olevan mielestäni esimerkki hyvästä ja pitkäjänteisestä markkinoinnista.

K.

Kommentit

Suositut tekstit